FAQ

Laadpaal of stopcontact?

gevaar stopcontact

Ondanks dat je denkt een veilig, geaard en misschien wel spatwaterdicht stopcontact te hebben is deze alleen bedoeld voor korte belasting op hoog vermogen door een elektrisch apparaat met maximaal 10 ampère. Een elektrische auto kun je ook op 10 ampère laden maar dan is er geen sprake meer van een korte belasting op hoog vermogen, want alleen al een plug-in hybride auto heeft zo’n 5 tot 7 uur nodig om volledig te kunnen worden opgeladen.

Door de constante belasting van het stopcontact ontstaat er zoveel warmte dat dit kan leiden tot doorbranden zonder dat de zekeringen daarop ingrijpen. Dit kan niet alleen leiden tot doorbranden maar ook tot erger, en omdat de meeste mensen hun auto thuis en ’s nachts opladen wil je er toch niet aan denken wat er nog meer kan gebeuren. Steeds meer verzekeringen stellen overigens al voorwaarden bij een woonhuisverzekering zoals het gebruik van een oplaadstation bij het laden van een elektrische auto. Bovendien staat er, in tegenstelling tot een stopcontact, geen spanning op een laadstation. De spanning wordt pas ingeschakeld zodra stekker goed in de lader is gestoken en de auto daar vervolgens om vraagt. Ook hiermee een extra veiligheidsrisico weggenomen.

Langzaam laden:Laden met een gewoon stopcontact gaat bovendien langzaam, wel 60%. Om zoveel mogelijk profijt te halen uit je elektrische auto is het van belang dat deze zo snel mogelijk wordt geladen. Hoe sneller je kunt laden hoe meer je kunt profiteren van een volle accu. En, een volle accu betekend meer elektrische kilometers dus goedkoper en milieuvriendelijker van A naar B. Bovendien zijn er steeds meer auto’s die op meer dan 16 Amp. kunnen laden Als er genoeg vermogen is op een locatie kan het station met meer vermogen dus nog sneller laden.

Wat met straatwerken?

Bij elektriciteitswerken in de straat is het ten zeerste aan te raden je PV installatie af te koppelen van het net. Dit doe je door:

1. De zekering gemarkeerd met PV in de zekeringkast uit te zetten.
2. De omvormer afzetten. Dit doe je door middel van de schakelaar onderaan de omvormer op ‘0’ of ‘OFF’ te zetten.

Het spreekt voor zich dat je tijdens die periode geen opbrengsten zal hebben van de zonnepanelen en dus elektriciteit via het net zal gebruiken. Zodra de werken in de straat ten einde zijn, dien je het proces omgekeerd te herhalen, en zal de omvormer terug opstarten bij voldoende daglicht.

Geen gegevens meer te zien via de monitoring?

Als het groene lampje brandt op de omvormer dan werkt de omvormer gewoon en is er geen enkel productie verlies.
Het is dan enkel de communicatie met internet die weggevallen is en dat kan een aantal oorzaken hebben.
Als je nog steeds bij dezelfde provider bent en geen nieuwe router hebt dan kan je het volgende doen:
1. Reset de router eens door deze af en op te zetten. (uittrekken, paar minuten wachten en terug insteken)
2. Zijn er powerline bakjes gebruikt kijk dan of alle LEDs branden. Is dat niet het geval, reset deze dan ook even. Dit zijn de witte bakjes die in een stopcontact naast de omvormer en router zitten
3. Zet de zekering (automaat) van de omvormer ’s avonds af als de installatie gestopt is (als het donker is) en ’s morgens terug op.

Ben je wel van provider veranderd, heb je een nieuwe router of heb je een nieuw paswoord dan dienen we even langs te komen.

Hoe werkt een zonnestroominstallatie? Is er onderhoud nodig? Wat betekenen de verschillende lichtjes op uw toestel? Kan u sommige storingen zelf oplossen?

Zijn aanvragen van een digitale meter gratis?

Vanaf heden (1/1/2023) is het aanvragen van digitale meter altijd gratis.

Mijn omvormer valt uit op zonnige dagen. Wat kan de oorzaak zijn?

Beveiliging tegen spanningsstijging

Als de spanning 253V wordt in het net, dan dient de omvormer te stoppen om het net te beschermen. De installatie begint dan terug te werken als de spanning gedaald is.
Er is niets mis met de installatie maar ze moet stoppen op 253V waardoor je wel opbrengst verlies hebt. Het is een probleem van het net in jou straat.
Het is aan uw netbeheerder om de spanning in de straat te verlagen zodat de omvormer niet meer in wacht gaat. Ze kunnen dit doen door de transfo lager te zetten.
Je dient contact op te nemen met uw netbeheerder.

Wat te doen bij elektriciteitswerken in de straat?

Bij elektriciteitswerken in de straat is het ten zeerste aan te raden je PV installatie af te koppelen van het net. Dit doe je door:

1. De zekering gemarkeerd met PV in de zekeringkast uit te zetten.
2. De omvormer afzetten. Dit doe je door middel van de schakelaar onderaan de omvormer op ‘0’ of ‘OFF’ te zetten.

Het spreekt voor zich dat je tijdens die periode geen opbrengsten zal hebben van de zonnepanelen en dus elektriciteit via het net zal gebruiken. Zodra de werken in de straat ten einde zijn, dien je het proces omgekeerd te herhalen, en zal de omvormer terug opstarten bij voldoende daglicht.

Is aanvragen van een digitale meter gratis?

Vanaf heden (1/1/2023)  is het aanvragen van digitale meter altijd gratis.

Waarom kiezen voor een laadpaal?

Gevaar stopcontact

Ondanks dat je denkt een veilig, geaard en misschien wel spatwaterdicht stopcontact te hebben is deze alleen bedoeld voor korte belasting op hoog vermogen door een elektrisch apparaat met maximaal 10 ampère. Een elektrische auto kun je ook op 10 ampère laden maar dan is er geen sprake meer van een korte belasting op hoog vermogen, want alleen al een plug-in hybride auto heeft zo’n 5 tot 7 uur nodig om volledig te kunnen worden opgeladen.

Door de constante belasting van het stopcontact ontstaat er zoveel warmte dat dit kan leiden tot doorbranden zonder dat de zekeringen daarop ingrijpen. Dit kan niet alleen leiden tot doorbranden maar ook tot erger, en omdat de meeste mensen hun auto thuis en ’s nachts opladen wil je er toch niet aan denken wat er nog meer kan gebeuren. Steeds meer verzekeringen stellen overigens al voorwaarden bij een woonhuisverzekering zoals het gebruik van een oplaadstation bij het laden van een elektrische auto. Bovendien staat er, in tegenstelling tot een stopcontact, geen spanning op een laadstation. De spanning wordt pas ingeschakeld zodra stekker goed in de lader is gestoken en de auto daar vervolgens om vraagt. Ook hiermee een extra veiligheidsrisico weggenomen.

Langzaam laden:
Laden met een gewoon stopcontact gaat bovendien langzaam, wel 60%. Om zoveel mogelijk profijt te halen uit je elektrische auto is het van belang dat deze zo snel mogelijk wordt geladen. Hoe sneller je kunt laden hoe meer je kunt profiteren van een volle accu. En, een volle accu betekend meer elektrische kilometers dus goedkoper en milieuvriendelijker van A naar B. Bovendien zijn er steeds meer auto’s die op meer dan 16 Amp. kunnen laden  Als er genoeg vermogen is op een locatie kan het station met meer vermogen dus nog sneller laden.

Mijn omvormer valt uit op zonnige dagen. Wat kan de oorzaak zijn?

Beveiliging tegen spanningsstijging
Als de spanning 253V wordt in het net, dan dient de omvormer te stoppen om het net te beschermen. De installatie begint dan terug te werken als de spanning gedaald is.
Er is niets mis met de installatie maar ze moet stoppen op 253V waardoor je wel opbrengst verlies hebt. Het is een probleem van het net in jou straat.
Het is aan uw netbeheerder om de spanning in de straat te verlagen zodat de omvormer niet meer in wacht gaat. Ze kunnen dit doen door de transfo lager te zetten.
Je dient contact op te nemen met uw netbeheerder.

Vraag een vrijblijvende offerte aan